چگونه حکم تخلیه بگیریم؟

حکم تخلیه فرایندی قانونی برای بازپس‌گیری ملک اجاره داده شده یا تصرف شده توسط اشخاصی به غیر از صاحب یا صاحبان خانه است. با کمک وکیل در مشهد می‌توانید سریع‌ترین راه گرفتن حکم تخلیه را پیدا کنید و از این طریق ملک خود را از متصرفین بازپس گیری کنید.

دانستن شرایط و نحوه گرفتن حکم تخلیه به شما کمک خواهد کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن حکم تخلیه را دریافت کنید. با ما همراه باشید تا از صفر تا صد شرایط و نحوه گرفتن حکم تخلیه آگاه شوید.

حکم تخلیه

هر آنچه باید برای گرفتن حکم تخلیه بدانید

برای گرفتن حکم تخلیه نیاز است مواردی که به شما کمک می‌کند تا به راحتی حکم تخلیه دریافت کنید را بشناسید. البته در نظر داشته باشید که کمک گرفتن از یک وکیل ملکی در مشهد برای دریافت هرچه سریع‌تر حقوق شما میسر خواهد بود. در ادامه به بررسی موارد مهم و حائز اهمیت خواهیم پرداخت.

  • اجاره:

با توجه به این موضوع که اکثر پرونده‌های تصرف ملک در مشهد در رابطه با اجاره ملک است بهتر است ابتدا با مفهوم اجاره آشنا شوید.

اجاره، عقدی است که به موجب آن مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود، در واقع در عقد اجاره تملیک منافع صورت می‌گیرد. در اثر این عقد، صاحب ملک، منافع ملک خود را در مقابل پول در اختیار فرد دیگری قرار می‌دهد.

  • اجاره نامه:

اجاره‌نامه سند نوشتاری قرارداد اجاره ملک است که بین صاحب ملک (موجر) و اجاره‌کننده (مستأجر) تنظیم می‌شود که شامل مشخصات طرفین قرارداد، میزان اجاره بها، مدت اجاره، مورد اجاره و شرایط طرفین است. در واقع قراردادی است بین مالک و مستاجر که برای مدت مشخصی منعقد می‌شود. در ضمن این قرارداد طرفین تعهدات خود را می پذیرند. ذکر تاریخ در این قرارداد بسیار مهم است زیرا عمر قرارداد اجاره وابسته به مدت مذکور در اجاره نامه است. دو دسته اجاره نامه به لحاظ اعتبار وجود دارد:  اجاره نامه عادی و اجاره نامه رسمی

۱- اجاره نامه عادی:  

در این نوع اجاره نامه، قرارداد در دفتر املاک یا میان طرفین منعقد می‌شود. در این مورد می‌توان با ارائه مدارک و ادله، حکم تخلیه فوری مستاجر را، نهایتا یک هفته‌ای توسط اجرای احکام گرفت.

۲- اجاره نامه رسمی:  

در این نوع اجاره نامه که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده است، تنها در شرایطی که مدت اجاره پایان یافته و مستاجر ملک را تخلیه نمی‌کند، می‌توان از طریق اجرائیات اداره ثبت، اقدام به  گرفتن حکم تخلیه فوری مستاجر نمود.

برای اینکه بتوان از این قرارداد در مراجع قانونی استفاده کرد، بهتر است نکات زیر رعایت شود:

  • اجاره نامه در دو نسخه تنظیم شده باشد و این موضوع در آن نیز قید شده باشد.
  • قرارداد باید به امضای موجر و مستاجر برسد.
  • دو نفر شاهد معتمد باید قرارداد عادی اجاره را امضا کنند.
  • مدت اجاره دقیقا مشخص شده باشد.
  • در سند عادی اجاره باید تصریح کنند که عقد اجاره با سر قفلی یا بدون سرقفلی واقع شده است.

تصویر حکم تخلیه

حکم تخلیه چیست؟

حکم تخلیه در لغت به‌معنای دستور خالی کردن ملک و قطع کردن دسترسی متصرف است و زمانی صادر می‌شود که نتوان با استناد به قانون دستور تخلیه را صادر کرد. 

  • چه زمانی می‌توان حکم تخلیه گرفت؟

در مواردی موجر می‌تواند درخواست حکم تخلیه مستاجر از ملک را مطالبه کند، این موارد در ادامه آورده شده است.

  1. زمانی که مستاجر اجاره بها را نپردازد. حداکثر این مدت سه ماه است.
  2. زمانی که قرارداد اجاره فسخ شده است، اما مستاجر، ملک را تخلیه نمی‌کند.
  3. زمانی که مدت اجاره به پایان رسیده باشد و قرارداد مجددا تمدید نشود و مستاجر نیز ملک را تخلیه نکند.
  4. زمانی که استفاده غیر مشروع و غیر قانونی توسط مستاجر از ملک شده باشد.
  5. زمانی که در قرارداد اجاره شرط عدم انتقال عین مستاجره به دیگری شده باشد ولی مستاجر ملک را به شخص دیگری انتقال داده باشد.

در صورتی که هر یک از موارد بالا برای ملک شما خ دهد، می‌توانید حکم تخلیه دریافت کرده و با پشتیبانی قانونی دست متصرف را از ملک خود کوتاه کنید.

با کمک وکیل در مشهد می‌توانید به راحتی مشکلاتی از این قبیل را حل کنید تنها کافیست با ما در مجموعه علیرضا قدیری تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم به شما عزیزان ارائه شود.

اقدامات لازم جهت گرفتن حکم تخلیه:

در مسیر گرفتن حکم تخلیه می‌بایست مراحلی را طی کنید که این مراحل به شرح زیر است.

  1. مراجعه مالک ملک تصرف شده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارسال تقاضای تخلیه ملک به شورای حل اختلاف.
  2. پس از بررسی درخواست و شواهد و قرائن، دادگاه تعیین وقت نموده و اقدام به صدور حکم تخلیه می‌کند.
  3. در این مرحله 20 روز مهلت تجدید نظرخواهی در نظر گرفته شده است.
  4. پس از قطعیت یافتن حکم، اجرائیه صادر می شود.
  5. پس از صدور اجرائیه ۱۰ روز مهلت اعتراض وجود دارد.
  6. اجرای حکم توسط ماموران نیرو انتظامی صورت می گیرد.
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت حکم تخلیه

برای دریافت حکم تخلیه نیاز به ارائه مدارکی خواهید داشت. این مدارک در ادامه برای استفاده شما عزیزان آورده می‌شود.

  1. برگ دادخواست
  2. سند مالکیت یا قولنامه ملک
  3. اصل قرارداد اجاره
  4. مدارک هویتی مالک
  • مدت زمان انتظار برای گرفتن حکم تخلیه

مدت زمان دریافت حکم تخلیه در شرایط و مختلف متفاوت است. پس از ثبت درخواست تخلیه ملک زمان دادرسی مشخص می‌شود و در این جلسه مستاجر نیز حضور می‌یابد. در این جلسه قاضی تصمیم نهایی را گرفته و حکم صادر خواهد کرد. اجرای حکم تخلیه معمولا در مدت زمان یک ماه انجام خواهد شد.

از مهم‌ترین مواردی که در میان موجرین وجود دارد مراحل گرفتن حکم تخلیه است؛ گاهی دیده می‌شود که بعضی از موجرین با تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه آشنایی ندارند به همین علت مبادرت به تنظیم دادخواست‌های اشتباه می‌کنند که باعث اطاله دادرسی می‌شود. به همین علت بهتر است پیش از تنظیم دادخواست، به مشاور حقوقی مراجعه کرده و یا انجام امور را به یک وکیل حرفه‌ای بسپارید.

ملکان هستم، درخدمتتونم!