تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی

دانستن تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی، در طرح شکایت و احقاق حقوق برای آحاد مردم لازم و ضروری است؛ اما تفاوت این دو چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت دعاوی کیفری و حقوقی بپردازیم .

عمده تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است تا با تعاریف هر یک از دعاوی حقوقی و کیفری آشنا شوید. به طور عمده می‌توان دعاوی حقوقی و کیفری را اینگونه تعریف کرد.

دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی از آن دست مسائل حقوقی است که مرتبط با حقوق مدنی افراد و جبران خسارت ناشی از نقض این حقوق است. اصولا در قانون مدنی این نوع از دعاوی به دسته اموال و اشخاص تقسیم‌بندی می‌شود.

به عنوان مثال

برای اطلاع کامل از دعاوی حقوقی می‌توانید از وکیل مشهد کمک بگیرید؛ اما به طور کلی دعاوی حقوقی موضوعات زیر را شامل می‌شود.

    • مالکیت و حقوق افراد بر اموالشان 
  • قرارداد خرید و فروش 
  • قرارداد اجاره 
  • قرارداد رهن 
  • مطالبه طلب
  •  امور مربوط به مسائل وصیت 
  • امور مربوط به ارث
  •  تابعیت
  • ازدواج و طلاق

دعاوی کیفری

دعاوی کیفری شامل آن دسته از دعاوی است که به علت وقوع یک جرم اتفاق می‌افتد و به دنبال آن شاکی به دنبال مجازات مجرم است. برای این نوع دعاوی حتما توصیه می‌شود تا حتما از وکیل کیفری در مشهد مشاوره بگیرید؛ زیرا به تمامی شرایط آن واقف است.

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری در منشا آن‌ها است. 

 همان‌طور که اشاره شد دعاوی کیفری، ناشی از وقوع جرم است مانند جرایم قتل، جرح، سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت و …است و در مقابل آن دعاوی حقوقی، ناشی از روابط مدنی و یا قراردادی ست مانند دعاوی خانوادگی، دعاوی ناشی از قراردادها و دعاوی مربوط به اسناد تجاری مانند چک، سفته و … .

در این این بخش با تفاوت‌های دعاوی و شکایت‌های حقوقی و کیفری بیشتر آشنا خواهید شد.

تفاوت بین دعاوی حقوقی و کیفری در مرجع صالح به رسیدگی

دعاوی کیفری در صلاحیت دادسراها و دادگاه‌های کیفری است؛ در حالی که دعاوی حقوقی در صلاحیت دادگاه‌های حقوقی عمومی و دادگاه‌های حقوقی اختصاصی مانند دادگاه‌های خانواده است.

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری

تفاوت بین ضمانت اجرای آن‌ها

ضمانت اجرای دعاوی کیفری مشتمل بر مجازات‌های سالب آزادی یا جرایم و تبعید و امثالهم است؛ اما ضمانت اجرای دعاوی حقوقی، اخذ مال، ابطال معامله، فسخ معامله، الزام به انجام امری، ممانعت از انجام امری و محکومیت به انجام یا عدم انجام فعل و یا پرداخت وجه بنفع ذیحق و … است.

گاهی بعضی از اقدامات می‌تواند هر دوجنبه را دارا باشد، یعنی هم امکان احقاق حق از طریق دعاوی کیفری وجود دارد و هم از طریق دعاوی حقوقی، مانند پرداخت نفقه که می‌تواند با شرایطی مسئولیت کیفری داشته و موضوع در دادسرا قابل پیگیری است.

 مثال رایج دیگر، مربوط به چک بلامحل است که هر دو جنبه را دارد. هم امکان آن از طریق طرح شکایت کیفری وجود دارد و هم امکان مطالبه وجه آن از طریق ارائه درخواست به محاکم دادگستری را دارد .

تفاوت در نحوه طرح دعوی 

یکی از عمده تفاوت‌ها در بین دعاوی حقوقی و کیفری نحوه طرح دعوی است؛ چرا که در دعاوی حقوقی شما نیاز به تنظیم دادخواست در برخی از موارد قانونی دارید؛ اما در دعاوی کیفری نیاز به تنظیم شکوائیه دارید.

از این رو باید دقت داشته باشید که نمی‌توان اموی که جنبه حقوقی ندارند را از طریق طرح شکایت پیگیری کرد.

رزرو وقت مشاوره